8 Nisan 2012 Pazar

Kuramsal Felsefe, Sosyal İnteraksiyon, Toplum Kuramı, Sosyolingvistik Meraklılarının İzlemesi Gereken Bir Site: Papağan Okulu

Modern toplum kuramının disiplinlerarası uzanımı olarak değil, teoriyi içinden çıkaran ilişkiler ve praxisin bir parçası olarak bu sitedeki yazı ve videoların takip edilmesini şiddetle tavsiye ediyorum!

Felsefî Yorumbilgisi ile ilgilenenler başta olmak üzere ezberi ezbere bağlama yerine bilimlerin insani, iletişimsel, açık diskurda cereyan eden, ufuk kaynaşmalarıyla genişleyen hareketini önemseyenlerin bu sitedeki hiç bir video ve yazıyı kaçırmamalarını salık veriyorum.

12 Eylül sonrası üniversitenin yapmakta eksik kaldığı bu tip çabaları modern lingvistik, terapi kuramları, sosyal psikolojinin temellerinin genişletilmesi, işlenmesi, açılması olarak özendirememesidir.

Nehir ve Begüm Hanımların yaptıklarında önemli olan şey papağanların toplumsallaşmaları, yeniden toplumsallaşmaları, terapileri, dil öğrenimlerinde konunun hakikatine en yakın yani en insanî yolu seçmiş olmaları.

Papağanlara "papağanlık" yaptırılmıyor. Bir ufuk kaynaşmasının, diyalog ortaklığının, bireyselliklerinve doğaların ayırd edici, birleştirici, özgünleştirici ve biricikleştirici hareketleri ve dinamikleri içerisinde dinamik bir dil, karşılıklı rol modeli izliyor olmaları dikkat çekici.

Bir oyun ortamı sunulurken hangi renk ve sese ilgi veya sevgi duyulduğuna dikkat edilmesi değil dikkatimi çeken, bu ilgi ve sevginin değişebilirliğine dikkat edebilen bir duruş.

Manevî Bilimlerin (İnsanî ve Sosyal Bilimlerin toplamı) içerisine hayvanların sosyolojisi de ergeç dahil edilmek zorunda. Yalnız daha ciddi dil, kültür kuramlarına sahip olmak için değil, daha hakikatli olabilmek için de.

Çalışmaların dilin, davranışın, dünyada oluşun pedagojisi, didaktiği açısından önemi zaten bilinen bir şey. Bu tip çalışmalar hem eski doğu kültüründe hem de modern toplum kuramında (herbert Mead'in çocuğunu bir maymunla paralel büyütmesi her şeyin yanı sıra karşılaştırmalı yetişme genetiği, interaksiyonun çeşitlenen ve çoğullaşan hakikati ve temelleri üzerine düşünmek için büyük bir imkândı) pozitivizmin devreye girmesine kadar, girdikten sonra da konunun hakikatine dikkat çekme açısından oldukça önemli idi. Pozitivizme çatmak için bir bahane aramayayım: Pozitivizmin sınanmasıyla ortaya çıkan eleştirel imkânlar daha insanî bir bilim, yorum ve anlama dünyasına yürümemiz için büyük bir dönüm noktası oluşturmuştur.

İster bir hobi görülsün isterse bilimsel bir çalışmanın parçası olarak bu tür çalışmalar (dil, kültür, tarih anlayış, akıl, toplumsallaşma) insanca duruş ve bakışın hayat dünyasını gerekli kılıyor. Ufkun genişleme dinamiğinin metdolojiden değil insanca tevazudan, şevkat ve ezbersizlikten geldiğini gösteren güzel bir ilgi, duruş, çabanın enetellektüel yolunu araması, kendisini ifade etmesi.

Bilim Felsefesi, Toplum Kuramı ya da Yorumbilgisi dersi vermemiz nedense her dönemde engellenmemiş olsaydı bu sitedeki videoları teker teker öğrencilerime izletir, yorumlardım. Bilim, anlayış insanî duruş işidir. Evden, toplumdan, sokaktan, ruhu yaralı bir köpekten alınan olmadan üç beş senelik ezberle bilim olmaz.

İleride fırsat bulabilirsek Yorumbilgisinde, doğu klasiklerinin tartışılmalarında, kuramsal felsefe seminerlerinde bu sevimli hayvanların interaktif hareketlerine dikkat çekmeye, böylesi çalışmaları özendirmeye çalışacağız.


(Alel acele, online yazıldı, düzeltilmedi)